KOLEKSI SOALAN DAN JAWAB

                             Masalah Membaca

Soalan Dari Peserta Kelas : Apakah langkah pertama yang perlu dibuat utk ajar ank membaca? Saya tak tahu macam mana saya nak mulakan..bantu saya cikgu..

 

Jawapan Puan Ashikin Hashim :

Percayakah jika saya katakan proses membaca bukan bermula dengan membaca. Bukan bermula dengan hantar pergi sekolah. Tapi proses membaca mula dari bayi lagi.

  1. Berikan rangsangan seawal mungkin iaitu sejak dr bayi lagi.
  2. Bercakap dan berinteraksi dengan anak. Anak pandai cakap baru boleh baca. Jika anak lewat cakap – umur 2 tahun masih tak keluar butir perkataan dan berlanjutan sehingga 4 tahun maka buatlah screening.
  3. Bacakan buku untuk anak untuk tingkatkan kosa kata anak. Selalu bercerita dan berbual dengan anak.
  4. Perkenalkan Kaedah Membaca seperti suku kata atau fonik.
  5. Seiringkan proses membaca dengan aktiviti sensori.
  6. Jangan tergesa-gesa. Buat dengan happy dan fun.

InshaAllah anak pasti boleh baca tepat pada masanya

Soalan: Apakah yang perlu ibubapa buat untuk membantu anak belajar di rumah selepas sesi persekolahan?

Jawapan:

Saya tidak menggalakkan homework diberikan kepada anak tadika kerana bagi saya apa yang parents boleh buat di rumah yang penting adalah bercerita dengan anak. Bacakanlah mereka buku di rumah. Nanti saya share satu kajian tentang membacakan buku untuk anak.

 

Soalan Peserta Kelas :

Puan, saya adalah ibu ayah yang sedang mengajar anak membaca…masalah sekarang ialah anak saya sangat aktif, suka bermain dan tidak Fokus…Bagaimanakah saya nak menarik minat anak membaca ?

 

Jawapan:

  1. Pertamanya suka untuk saya mengingatkan para ibu bapa bahawa BERMAIN adalah pekerjaan anak-anak. Anak-anak belajar dengan cara yang paling berkesan dengan cara bermain. Maka berikanlah ruang, masa dan peluang yang secukupnya untuk anak bermain kerana ini dapat mengembangkan lagi 7 sensori anak sebelum dia mencapai kebolehan membaca.
  2. Fokus selalu menjadi isu utama anak-anak. Pertama perlu diingatkan jika anak-anak tersebut masih berumur di bawah 7 tahun, attention span mereka paling lama pun hanya lebih kurang 30 minit untuk melakukan satu-satu aktiviti.
  3. Untuk mengekal fokus anak, buatlah aktiviti yang pelbagai. Tidak hanya tertumpu kepada buku semata-mata. Sudah tentu anak bosan

 

Contoh aktiviti:

  1. Gunakan Flip Card Wow di dalam aktiviti anak. Buka suku kata/fonik ca.
  2. Berikan anak whiteboard kecil dan minta anak tulis suku kata/fonik yang di sebutkan tadi dengan cara berlari ke bilik ibu utk mendapatkan whiteboard dan tulis. Kemudian lari semula ke flip card wow dan dapatkan suku kata/fonik yang seterusnya.

Anda rasa anak anda ada masa untuk rasa bosan

Soalan: Kenapa pentingnya ibu ayah ajar sendiri anak anak walaupun anak sudah ke tadika dan sekolah?

 

Jawapan:

  1. Orang pertama yang bertanggungjawab dalam memberikan didikan kepada anak tidak lain dan tidak bukan adalah kita sebagai ibu dan bapa.
  2. Walaupun kita menghantar anak kita ke tadika namun tanggungjawab sebenarnya masih atas kita.
  3. Alangkah baiknya jika ibu ayah berganding bahu bersama guru memberikan yang terbaik untuk anak-anak.
  4. Mudahnya untuk cikgu mengajar di sekolah apabila anak sudah diberikan rangsangan yang baiksejak bayi dan dari rumah.

Semoga kita semua sentiasa diberikan petunjuk dalam memberikan yang terbaik buat anak-anak

Soalan: Cikgu nak tnya lah mcm mna kite nak bg anak kite ingat apa yg dia belajar?….sbb anak sy nie klau matematik dia laju,tp bila bahasa melayu dia jdi slow

 

Jawapan:

Wahh alhamdulillah anak puan ni bakal jadi pakar matematik atau scientis inshaAllah. Gilap kebolehaan dia dan dalam masa yang sama tidak mengabaikan pelajaran yang lainnya.

Caranya adalah dengan menjadikan subjek lain menarik minat dia.

Bila suka matematik dia sukakan cabaran sebab kena kira kena fikir.

Bahasa tidak melibatkan pengiraan. Jadi cuba jadikan subjek bahasa tu lebih menarik dengan membuat aktiviti bukan hanya tumpu kepada buku sahaja.

Harap ini akan membantu

 

Soalan: Klau mcm abc mesti ada dia tertinggal huruf2 contoh ye huruf e,l,v,w,x. Macam mana ye?

 

Jawapan:

Tertinggal tu maksud tak ingat ke?

Ok baik. Jika huruf yang lain dia ingat cuba buat aktiviti yang fokus pada huruf ini sahaja.

Dan buat aktiviti yang menyeronokkan bukan sekadar tunjuk buku.

Jika guna flashcard, gunakan flashcard tersebut dengan pelbagai cara seperti main teng teng dan letak flashcard tu dalam kotak teng teng.

Minta anak lompat dan sebut huruf tersebut.

Soalan: Apa yang membantu anak umur 4 tahun mengenal huruf?

Jawapan:

Pertamanya saya minta mak ayah bersabar dengan proses ini. Ianya bukan proses sehari dua atau sebulan dua.

Anak-anak belajar dengan cara yang terbaik melalui bermain.

Untuk permulaan banyakkan untuk anak mengenal bunyi dari mengenal huruf. Ini lebih penting.

Tapi tak salah kalau nak kenalkan sekarang cuma jangan paksa anak dan belajar dalam suasana yang happy.

Pastikan juga anak yang berumur 4 tahun tersebut sudah baik komunikasinya. Sebelum anak boleh baca maka dia harus pandai cakap dan komunikasi dulu

Soalan: Adakah dengan belajar membaca, masalah anak gagap boleh diatasi?

Jawapan:

InshaAllah boleh. Dan dalam masa yang sama berkomunikasi dengan anak adalah cara yang paling berkesan untuk bantu anak.

Soalan: Apakah kaedah yang sesuai untuk anak 7 tahun yang suka main dan mudah leka tak kira apapun yg lalu ke terbang ke ada suara ke? Tapi bila kita bawa ke tempat sunyi dia tak blh belajar.

Jawapan: Cuba buat aktiviti yang bergerak. Tidak hanya statik duduk di atas kerusi.

Soalan: Saya nak tanya .saya ada anak umr 6 tahun sekolah prasekolah.Anak saya ini susah sdikit nak dngr apa  cikgu cakap dkt depan

Jawapan:

Sangat subjektif soalan ini. Saya nak tahu juga bagaimana penyampaian cikgu tersebut. Adakah anak puan saya yang tak faham?

Soalan: Mcm mana nak suruh anak ingat apa cikgu belajar dlm kelas?

Jawapan: Banyak cara. Dan ini lebih kepada masalah fokus. Macamana nak bagi anak fokus. Banyak aktiviti yang boleh buat anak fokus.

Main bola dapat tingkatkan focus anak.

Terlalu banyak main gajet pula akan jejaskan fokus anak.

Soalan: Apakah perkembangan motor halus utk anak 2-3 thn. Apa tanda anak ada masalah motor halus untuk umur 2-3thn?

Jawapan:

Untuk anak 2 – 3 tahun biasanya waktu ini mereka sangat aktif explore.

Antara perkembangan yang boleh dilakukan masa ni:

  1. Cuba butang baju
  2. Masukkan dan keluarkan barang
  3. Cuba ikat tali kasut
  4. Mengoyak, menampal
  5. Menyusun

Tanda anak ada masalah:

Bagi akak, 2 – 3 tahun adalah tahun-tahun aktif di mana anak perlu menerima sebanyak mungkin ransangan yang boleh. Anak2 pada waktu ini selalu ingin mencuba dan akan marah kadang kala jika kecewa.

Ada juga yang kita rasa anak tidak fokus. Ikut naluri ibu. Jika kita rasa anak ada masalah, tak salah jumpa pakar untuk tanya lanjut.Kalau anak boleh pandang mata kita agak lama (10 saat begitu) inshaAllah tak ada apa yg perlu dirisaukan.Tp kalau anak tak pernah pandang mata kita, tak boleh fokus, mungkin kita perlu berikan lebih perhatian.

Soalan: Pandai menulis & membaca sekali gus atau menulis sahaja?

Jawapan:Minat menulis sudah boleh ditunjukkan seawal 11-12 bulan lagi. Minat pada kertas, buku, pen, kertas. Dan dia tahu bila nampak pen, dia akan tuju ke kertas.

Proses ini terus berlaku dengan cara grib pensel yang berbeza dan bertambah baik dari semasa ke semasa.Jika ini digilap dan dilatih, umur 4 tahun sudah boleh menulis huruf dan nombor.Tapi tak bermakna dia.boleh membaca.Dan bear in mind, anak2 yang disleksik, boleh menulis tetapi lambat membaca.Jadi, pandai menulis itu bergantung kepada ransangan dan latihan yang diterimanya

                              Masalah Autism

Soalan: Puan, Apakah kaedah untuk  mengajar anak yg mild autism?

 

Jawapan Puan Ashikin Hashim :

  1. Pastikan anak mendapat terapi daripada occupational terapis.
  2. Terapi amat penting bagi anak yang mengalami autism kerana ada 7 sensori anak iaitu – bau, sentuhan, penglihatan, vestibular, propriocetion, pendengaran dan rasa perlu diberikan rangsangan yang sebaiknya kepada anak.
  3. Dalam masa yang sama anak boleh diberikan pendedahan di dalam proses membaca mengikut keperluan dan kondisinya.
  4. Saya suka menyarankan kepada ibu bapa supaya membuat aktiviti membaca seiring dengan aktiviti sensori. Contohnya lompat sambil menyebut suku kata/fonik

 

Soalan: nak tanye sape2 tau utk ank buah saya.. umur dh 2thn tp blm ckp.. bila kite pggl dia, dia buat x tau je.. pastu, bila kite ckp dgn dia, dia x pndg kite pon.. pastu, dia mcm di alam dia je.. autisme ke dia?? cian mak dia, risau sgt.. ank 1st plak.. siap nangis kat mak cite, ape dosa dia.. huhu..

 

Jawapan: Banyak benda kena amik kira. Akk nk bg pandangan pun tak nampak orgnya mcmana.Basically autisme tiada eye contact, selalu dgn dunia dia, vocab sgt limited, obses satu benda sahaja.Kalau mak dia risau, akak nasihatkan jumpa pakar utk kepastian.

                       Masalah Speech Delay

Soalan: Apa kaedah utk ajar anak yg highperactive (ADHD) speech delay?

Jawapan:

  1. Anak hyperactive tidak boleh melakukan aktiviti dengan hanya duduk dan mengadap buku sahaja. Ibu bapa dan guru perlu aktif dan tahu aktiviti yang bersesuaian dengan anak hyperaktif.
  2. Anak yang mengalami speech delay memerlukan terapi yang boleh membantu dia untuk bercakap dan berkomunikasi. Bagaimana anak mahu belajar membaca tapi ada masalah percakapan?
  3. Sekali lagi saya sarankan untuk kita melakukan aktiviti membaca seiring dengan aktiviti sensori bagi merangsang dan membantu anak membaca.

Contoh aktiviti yang boleh saya cadangkan.

  1. Gunakan Flip Card Wow. Buka suku kata /sebutan fonik *ba.
  2. Minta anak sebut suku kata / fonik tersebut sambil beraktiviti dengan gelung hoola hoop. Ini adalah aktiviti vestibular yang baik dan dapat mengasah attention span dan focus dengan baik

Soalan: Apa kaedah untuk ajar anak yang highperactive (ADHD) speech delay?

Jawapan:

  1. Anak hyperactive tidak boleh melakukan aktiviti dengan hanya duduk dan mengadap buku sahaja. Ibu bapa dan guru perlu aktif dan tahu aktiviti yang bersesuaian dengan anak hyperaktif.
  2. Anak yang mengalami speech delay memerlukan terapi yang boleh membantu dia untuk bercakap dan berkomunikasi . Bagaimana anak mahu belajar membaca tapi ada masalah percakapan?
  3. Sekali lagi saya sarankan untuk kita melakukan aktiviti membaca seiring dengan aktiviti sensori bagi merangsang dan membantu anak membaca.

 Contoh CADANGAN AKTIVITI :

  1. Gunakan Flip Card WOW . Buka suku kata/sebutan fonik B..A.
  2. Minta anak sebut suku kata/fonik tersebut sambil beraktiviti dengan gelung hoola hoop . Ini adalah aktiviti vestibular yang baik dan dapat mengasah attention span dan fokus dengan baik.

                          Masalah Dyslexia

Soalan: Nak tanya bahan bacaan yg elok utk dyslexia?

Jawapan:

Anak disleksia memerlukan buku yang mempunyai tulisan yang besar. Dan anak ini memerlukan waktu yang lebih dibandingkan dengan anak yang normal.

Soalan: Cara mengajar anak dyslexia?

Jawapan:

Sila rujuk terapis ya. Ini penting. Proses membaca perlu seiring dengan terapi yang anak terima supaya anak dapat belajar dengan baik. InshaAllah ini bukan kelemahan tapi kelainan yang istimewa yang boleh dibantu.

                    Aktiviti Seronok Belajar

Soalan:Apakah jenis aktiviti yg boleh dilakukan untuk menarik minat anak² membaca sambil bermain?

Jawapan:Banyak sangat:

Simpan nota ini baik-baik. Barang wajib ada ini sangat membantu anak kita

  1. Kertas
  2. Pen/pencil/crayon/water color/marker
  3. Whiteboard
  4. Gunting
  5. Gam
  6. Bola
  7. Stickers
  8. Kotak

Macamana nak associate benda ni Semua dengan membaca. Ibu ibu cari kat pinterest banyak sangat aktiviti yang kita boleh buat sambil anak-anak ingat suku kata tau fonik.

Jangan terlalu bergantung pada buku semata-mata. Be creative ya

Soalan: lepas tu apabila aplikasikan aktvt bermain smbil belajar, mindset budak2 sy lebih kpd bermain. mcm mna nk tlg?

Jawapan:

Integrate kan bermain dengan aktiviti belajar. Maksudnya permainan berstruktur.

Maksudnya kalau bg bola jangan bagi sahaja  tanpa beritahu apa aim atau tujuan kita.

Main bola sebab aim nak masukkan dalam bola suku kata contohnya.

 

Soalan: Puan, saya adalah ibu ayah yang sedang mengajar anak membaca. Masalah sekarang ialah anak saya sangat aktif, suka bermain dan tidak fokus. Bagaimanakah saya nak menarik minat anak membaca?  

Jawapan:

  1. Pertamanya suka untuk saya mengingatkan para ibu bapa bahawa bermain adalah pekerjaan anak-anak. Anak-anak belajar dengan cara yang paling berkesan dengan cara bermain . Maka berikanlah ruang, masa dan peluang yang secukupnya untuk anak bermain kerana ini dapat mengembangkan lagi 7 sensori anak sebelum dia mencapai kebolehan membaca.

    2. Fokus selalu menjadi isu utama anak-anak. Pertama perlu diingatkan jika anak-anak berumur di bawah 7 tahun , attention span mereka paling lama pun hanya lebih kurang 30 minit untuk melakukan satu-satu aktiviti.
  2. Untuk mengekal fokus anak, buatlah aktiviti yang pelbagai . Tidak hanya tertumpu kepada buku semata-mata. Sudah tentu anak bosan

 Contoh CADANGAN AKTIVITI

  1. Gunakan Flip Card WOW di dalam aktiviti anak. Buka suku kata/fonik “C…A” & baca bersama anak.
  2. Berikan anak whiteboard kecil dan minta anak tulis suku kata/fonik yang disebutkan tadi dengan cara berlari ke bilik ibu untuk mendapatkan whiteboard dan tulis . Kemudian *lari semula ke Flip Card WOW dan dapatkan suku kata/fonik yang seterusnya.

Anda rasa anak anda ada masa untuk rasa bosan.Whiteboard kecil dan marker antara benda wajib yang perlu ada di rumah ya

Soalan: cikgu.. saya nak tanya beberapa soalan.. kenapa ada beberapa org murid xblh bg fokus dalam 1-5 minit apa jua jenis pelajaran?

Jawapan:

Soalan yang sangat baik. Anak belajar dengan cara yang berbeza.

Ada yang belajar secara

Visual – melihat

Auditori – mendengar

Tactile/kinestetik – bergerak

Sebab tu ada anak yang sangat bagus cara belajarnya dengan cara melihat. Contohnya kita tak ajar pun anak kita eja McDonald tapi dia tahu itu McDonald.

Ada anak yang tahu itu iklan milo walaupun dia dengar muzik mula je. Dia bagus dr segi pendengaran dia.

Dan ada anak yang sangat bagus belajar dengan cara bergerak. Tak boleh duduk diam.

Cara yang terbaik adalah gabungkan kesemua cara pembelajaran ini.

                          Masalah Anak Nakal

Soalan: Puan, Anak saya terlalu nakal..nak buat bagaimana ya ? Saya sedihhh sangattt..nak suruh mandi pun susah

Jawapan Puan Ashikin Hashim :

Mendidik anak-anak bukanlah satu tugas yang mudah. Kita sebagai ibubapa mahupun guru telah diamanahkan agar mendidik anak-anak di bawah jagaan kita dengan penuh hikmah.

Anak-anak ini dilahirkan dengan tiada dosa dan kita sebagai ibubapa seharusnya mendidik mereka dengan landas-landas syariat yang ditetapkan.

 

APAKAH DIDIKAN YANG DIKATAKAN BERHIKMAH ITU?

Pertamanya, tidak kisah anda sebagai ibu-bapa atau guru, mesti jauhi perkara-perkara di bawah ini:

  1. Jangan menggunakan kata-kata yang negatif kepada anak seperti “Kenapa Adam NAKAL sangat ni’. “Adam ni dah MELAMPAU LA. Berdiri atas kerusi!”. Atau seperti, “Jangan KACAU mama la, mama tengah tengok TV ni”
  2. Jangan mengugut seperti “Kamu bising lagi cikgu akan panggil polis!” atau kata-kata seperti ini “Kalau kamu NAKAL, cikgu tak bagi makan”. Juga jika dalam kereta, “Duduk elok-elok, nanti POLIS tangkap”.
  3. Jangan pilih kasih. Semua anak adalah sama dan sepatutnya mendapat layanan dan didikan yang serupa
  4. Jangan lokek senyuman dan pelukan. Anak-anak di bawah umur 7 tahun seharusnya dididik dengan kemesraan dan kasih sayang. Bercakap dengan mereka dengan senyuman dan sentuhan yang akan mesra. Inilah yang akan membantu anak yang nakal menjadi lembut.
  5. Jangan menjerit. Ramai ibu-bapa dan guru yang tidak sedar ketika mereka marah, mereka akan mula meninggikan suara dan menjerit kepada anak-anak. Ini adalah tindakan yang tidak wajar. Ia akan memberikan kesan jangka panjang pada anak.
  6. 6. Jangan menghukum. Tidak sesuai bagi umur di bawah 7 tahun kita menghukum dia dengan berdiri di luar kelas, berdiri di atas kerusi, meninggalkan mereka di satu sudut dan memalukan mereka di hadapan kawan-kawan yang lain.

Tindakan-tindakan di atas akan hanya melemahkan mereka dan tidak membina sahsiah diri.

 

Soalan: BAGAIMANA TIPS MENANGANI ANAK NAKAL?

Sebenarnya, bukannya nakal. Mereka agak sukar dengar kata. Yang lebih baik ialah tukarkan tips menangani anak nakal kepada anak yang mencabar. Lebih relevan bukan?

 

Jawapan

  1. PERGI KE ARAH MEREKA

Jika anda ternampak mereka membuat sesuatu perkara yang tidak elok, jangan terus menjerit. Pergi ke arah mereka. Bercakap dengan mereka dan nasihati mereka dengan lembut.

  1. SELALULAH MENGULANGI KATA-KATA NASIHAT

Jangan tunggu sehingga anak-anak ini buat masalah baru nak nasihat. Nasihat ini sepanjang masa. Ketika anak sedang gembira adalah waktu yang sangat sesuai untuk menasihati mereka.

  1. BERCERITA (STORY TELLING)

Bercerita juga adalah salah satu cara yang baik untuk mendekati, menasihati dan bermesra dengan anak-anak.

  1. MULAKAN PEMBELAJARAN DENGAN MENGAMBIL WUDHUK

Dekatkan anak-anak dengan agama. Berdoa kepada Allah agar memudahkan tugasan anda mendidik anak-anak.

  1. MOHON BANTUAN

Jika anda berada dalam keadaan yang sangat marah, minta bantuan cikgu yang lain untuk membantu anda menangani masalah ini. Jika di rumah, jika ibu tidak dapat kawal perasaan, mohon bantuan suami pula.

Soalan: DOA UNTUK ANAK NAKAL

Jawapan: Antara tips menangani anak nakal ialah dengan berdoa. Ini sumber dari Darussyifa.Boleh membaca doa-doa tertentu pada air seperti:

Surah al-Fatihah

Doa Pelembut Hati (Surah Taha ayat 1 hingga 5)

Selawat Syifa’, Selawat Tafrijiyah

Doa Menghindar Maksiat (Surah al-Mu’min ayat 3) dan beberapa doa-doa yang lain.

Air yang telah dibacakan dengan doa ini diberi minum kepada anak-anak yang bermasalah ini juga dibuat bilasan mandi.

Soalan: Puan, saya pernah terlalu marah kepada anak saya sehingga saya pukul anak saya yang berumur 7 tahun..lepas tue saya menyesal..bagaimana saya nak  didik anak saya tanpa saya perlu memukul ?

Jawapan Puan Ashikin Hashim :

TIPS MENDIDIK ANAK

Saya petik salah satu pengalaman saya dengan anakanda Wajdi di dalam status Facebook saya.

KISAH WAJDI DAN BUAH TEMBIKAI.

Malam ini snek kami adalah buah tembikai. Anakanda Wajdi berlarian ke dapur untuk meminta sepotong. Saya hulurkan satu kepadanya.

Wajdi: Ala…tak nak!!!

Mesti ada yang tidak kena jika dia bersikap begitu. Ambil kira, umur 1 hingga 3 tahun adalah sangat mudah untuk mereka melempias tantrum

Tanpa banyak tanya, (bertanya dalam waktu dia sedang marah adalah sangat tidak sesuai dan dia tidak akan menjawab soalan) saya hulurkan sepotong lagi. Saya buat andaian, samada yang pertama tadi ada biji, tidak sedap atau terlalu kecil potongannya.

 Wajdi:
    Tak nak kacang!

    Oh, tidak
   mahu yang ada biji rupanya.

   Semasa
  dia sudah ok dan berada dalam mood yang baik, saya panggil Wajdi.

  Ummi:
  Wajdi, lain kali Wajdi kena cakap elok-elok. Cakap “Ummi, Wajdi tak nak yang
  ada kacang, Ummi”.(saya kekalkan ‘kacang’ supaya dia cepat faham. Selepas ini
 saya akan betulkan ke ‘biji’ pula)

  Alhamdulillah
 selepas itu dia meminta dan menolak dengan baik. Tapi benda begini akan
  berulang dan kita pun mesti mengulang nasihat berkali-kali.

  ULANG
 BANYAK KALI

 Menurut
 kajian, anak-anak memerlukan sekurang-kurangnya 200 kali peringatan untuk dia
 ingat. Bukan sekali dua. Ingatan boleh berbentuk contoh yang baik kepada
 mereka.

Sesiapa
yang mengalami anak-anak yang temper tantrum, bersabarlah. Mereka sedang membina
skil komunikasi yang baik.

Perkongsian
di atas mendapat respon yang baik daripada sahabat-sahabat saya di Facebook.
Saya ingin bawa anda semua kepada satu istilah yang kini sedang giat
dipopularkan oleh pakar keibubapaan barat, iaitu Positive Parenting. 

Soalan: Kwn2 sy nk minta pndgn,,,ank sy 4thn,,sy baru hantar sekolh,,,tp,,bl kmi bertmu ja,,dia mesti buat sy,,,ada ja prangai dia wat,,,apa perlu sy buat?

Jawapan:
boleh cuba tips ini.. saya ada ikut alhamdulillah ada perubahan                

(5 prosedur urus kanak-kanak impulsive)
– suka memukul, suka mengganggu orang lain tanpa sebab, attention seeker, mahu semua orang ikut kata, tidak dapat bersabar, tidak mendengar arahan)

#‎no1 Pegang bahu dan pandang matanya.

#‎no2 Ulang kata-kata yang menerangkan kesalahannya. Contoh, pukul kawan.

Dialog: “Pukul kawan, bukan akhlak baik. Sayang kawan, baru akhlak baik. Allah sayang, semua orang sayang.

#
no3 Biasanya anak yang baru diaplikasi teknik ini akan melawan.
Jadi, lihat ke dalam matanya, jangan senyum. Ulang kata-kata ini:

“Nak 
Allah sayang?”
Biasanya,melawan dan kata “tak nak”

Ulang 
soalan “Nak Allah sayang?”

#
no4 Apabila anak, mula lembut hati dan mengangguk, peluk dan katakan ayat positif berbaur pujian tingkah laku baiknya.

“Dhuha,
solehah girl, bagus nak Allah sayang. Kita nak masuk syurga. Kena akhlak baik.Ummi doakan kakak masuk syurga.”

#
no5 Jika anak masih melawan untuk kata “tak nak Allah sayang”, katakan ini dengan tegas:“Dhuhamasuk bilik bertenang. Fikir baik-baik, sudah ok, baru keluar jumpa ummi”

Nota: 
Anak saya sudah biasa dengan ‘bilik bertenang’. Biasanya, mereka akan menangis dan keluar meminta maaf. Maksudnya mereka tahu apa yang mereka buat itu salah.

                               Cintakan Ilmu

Soalan: Anak-anak yang belum baligh tidak wajib melakukan ibadah seperti solat. Jika seorang anak melakukannya, adakah ia mandapat pahala atau pahala itu untuk ibu bapanya ?

Jawapan: Pahala ibadah itu akan ditulis untuk anak tersebut meskipun ia belum baligh. Namun tentu sahaja, ibu bapa turut mendapat bahagian daripada pahala tersebut kerana telah mendidiknya dengan baik.

Berkata Imam al-Nawawi dalam al-Majmu’ : “Ulama-ulama mazhab Syafi’I (ashab) dan selain mereka berpendapat bahawa ditulis untuk seorang anak itu pahala ketaatan yang dilakukannya seperti bersuci, solat, puasa, zakat, iktikaf, haji, baca al-Quran, wasiat dan tadbir (pembebasan hamba dengan bayaran) jika kita sahkan dua amalan ini dan amalan-amalan taat lainnya. Namun tidak dituliskan dosa maksiat untuknya secara ijmak.”

Antara dalilnya, sebuah hadis: Suatu hari seorang wanita berjumpa dengan Nabi. Ia mengangkat seorang anak dan berkata : “Wahai Rasulullah, adakah anak ini turut mendapat (pahala) haji?” Baginda menjawab, maksudnya : “Ya. Dan engkau turut mendapat pahala,” (Riwayat Muslim).

Wallahu a’lam.

Sumber Tulisan:
Al-Ustaz Isu No 09. Ms. 19. Anak Amanah ALLAH.

Soalan: bagaimana mendidik anak supaya suka belajar dan cintakan ilmu?

Jawapan:
1) kongsikan pengetahuan dengan anak

-Ibubapa adalah suri teladan (role model) terbaik anak-anak. Peringkat pertama pembelajaran seorang anak adalah dengan meniru perbuatan ibubapa walaupun mereka belum faham apa yang ditiru
-Bersembanglah dengan anak dengan cara yang bersesuaian dengan usia anak

2) limpahi anak dengan bahan bacaan

-Minat membaca menjadi faktor yang penting untuk melahirkan ‘life-long learners. Pastikan bahan bacaan di letakkan di tempat yang mudah diambil dan berdekatan dengan anak, seperti di bilik tidur, supaya minat itu berterusan dan tidak terputus
-Bacakan buku untuk anak kecil dan baca bersama-sama apabila mereka semakin membesar.  Bincangkan dengan anak tentang kandungan buku dan tanyakan pendapat anak tentang watak dan cerita tersebut
-Penyertaan aktif anak dalam proses membaca dan perbincangan akan menambahkan lagi minat anak untuk membaca buku dan seterusnya menimba ilmu dan pengetahuan dari pembacaan.

3) mulakan dengan minat semulajadi anak.

-Setiap anak mempunyai minat yang berbeza.  Minat anak juga mungkin berbeza dari minat kita. Minat tidak boleh dipaksa sebaliknya perlu dipupuk.  Minat anak boleh dikesan dari kecil lagi terutamanya apabila anak sering didedahkan kepada pelbagai pengalaman dan persekitaran
-Berikan masa untuk bayi memegang, menyentuh dan merasa objek dan permainan supaya minat dapat dikesan dan terus dipupuk.  Ibubapa berperanan untuk memberi sokongan dan galakan supaya minat itu berkembang melalui proses pembelajaran yang berterusan

4) tetapkan batasan dalam membantu.

-Beri peluang kepada anak kecil untuk membina binaan blok mengikut idea dan keupayaan anak, menyelesaikan ‘puzzle’ dan juga menyelesaikan latihan matematik dengan sendirinya tanpa bantuan yang melampau daripada ibubapa

5) galakkan anak bertanya soalan

-Anak kecil sentiasa ‘curious’ dengan persekitaran mereka.  Biar anak bertanya apa saja soalan kerana pembelajaran berlaku dengan lebih efektif melalui kaedah soal jawab.
– Layanlah setiap soalan. Jika kita tidak tahu jawapannya, beritahu anak yang anda tidak tahu dan ajak anak untuk sama-sama mencari jawapannya sama ada melalui ensaiklopedia, buku ataupun internet

6) fokus pada usaha dan bukannya hasil sahaja.
-Carol Dweck, seorang pakar psikologi dari Stanford University mendapati bahawa kanak-kanak lebih bermotivasi untuk belajar apabila pujian diberikan kepada usaha yang ditunjukkan berbanding hasil yang dicapai.
-Jika ibubapa memberi penekanan kepada hasil tanpa mempedulikan usaha, anak yang lambat mencapai sesuatu hasil akan merasakan diri tidak dihargai dan terpinggir. Pujilah setiap usaha anak untuk memberikan keyakinan kepada anak tersebut bahawa dia juga boleh berjaya satu hari nanti.

Close Menu