Benarkah bermain boleh menjadikan anak kita lebih bijak? Apakah contoh aktiviti bermain yang menjadikan anak kita bijak?

Benarkah bermain boleh menjadikan anak kita lebih bijak? Apakah contoh aktiviti bermain yang menjadikan anak kita bijak?

Ada ibu ayah yang TAK SUKAAA anak dia bermain dalam rumah sebab rumah sepah..tak larat nak kemas banyak kali.

Tapi ada pakar pendidikan awal kanak kanak mengatakan bahawa bermain boleh menjadikan anak kita lebih bijak…BENARKAH ?

Jom baca poster ini terlebih dahulu.

TAHAP-TAHAP DAN POLA BERMAIN ANAK-ANAK

  • Unoccupied Play
    –  Peringkat paling rendah untuk tahap bermain yang berlaku kepada bayi. Bayi bila bermain dia akan bergerak secara random dan tiada tujuan bila bermain dan tiada komunikasi berlaku.
  • Solitary play
    – Dah bermula main sendiri tapi belum berlaku lagi komunikasi dengan orang sekeliling.

  • Onlooker Play
    – Dah mula tengok kawan bermain tapi dia tak join lagi, tak nak share, tak berani lagi nak bermain dengan kawan-kawan.

  • Parallel Play
    – Pada tahap ni anak jadi selari. Bila ada kawan di sebelah dia bermain, dia akan turut bermain tapi masih tiada lagi interaksi atau komunikasi.

  • Associative Play
    – Anak dah mula bercakap dan berinteraksi dengan kawan tapi tiada objektif bila bermain.

  • Social Play
    -Peringkat tertinggi bermain apabila anak dah mula berkongsi, bagi idea , dah pandai bermain berlakon dan dah ada tujuan bila bermain bersama kawan-kawan.


MENGAPA BERMAIN PENTING UNTUK ANAK-ANAK

KEPENTINGAN BERMAIN KEPADA ANAK-ANAK

PERTAMA

  • Bermain adalah pekerjaan kanak-kanak. Jadi tugas utama mereka adalah bermain kerana dengan bermain kita akan dapat nilai perkembangan mereka. Ini sangat penting untuk kita tahu adakah mereka mencapai perkembangan yang sepatutnya.

KEDUA

  • Bermain ni membantu dalam pelbagai kemahiran kendiri anak-anak. Dengan bermain ni banyak perkembangan anak-anak yang kita boleh lihat , dapat diperbaiki, dapat dipertingkatkan. Sebagai contoh dengan bermain ni akan meningkat skill motor kasar , dapat meningkatkan kemahiran sosial anak, meningkat kemahiran motor halus anak, komunikasi dan banyak lagi.

KETIGA

  • Bermain juga dapat membantu anak lebih yakin dengan diri sendiri, mereka dapat membuat keputusan bila bermain. Ini sangat penting, kerana pada masa akan datang mereka perlu membuat keputusan. Sebagai contoh anak bermain blok atau lego akan membuatkan anak lebih imaginative, lebih kreatif, anak dapat buat keputusan, anak dapat memikirkan idea apa yang dia nak buat dengan blok atau lego. Jadi dia dapat meningkatkan kemahiran ketika bermain permainan tersebut.

KOLEKSI SOAL JAWAB

Soalan
 macam mana kalau anak jenis main asyik nak jadi leader? Asyik orang nak ikut cakap dia. Kalau tak ikut, dia akan menjerit dan marah2. Puas tegur..

Jawapan
Ini normal puan. Anak ada ego dia sendiri. Ingatan dan nasihat berterusan inshaAllah membantu.

Soalan
Apa yang perlu ibu² buat untuk galakkan anak2 untuk bermain dengan ‘adab’ terutamanya bila melibatkan anak² lelaki & perempuan. Diorang tak faham pasal batas², yang tahunya main je.

Jawapan
Kena selalu ingatkan dan nasihat.

KESIMPULAN

  • Pada kesimpulannya, bermain adalah tugas kanak-kanak dan penting untuk ibu bapa tahu dengan bermain, kita dapat mengenal pasti perkembangan yang patut anak-anak capai dengan usia mereka.
  • Selain itu, walaupun anak bermain ibu bapa perlu juga selitkan nasihat,peringatan kepada anak-anak untuk jaga akhlak. Jangan sepahkan rumah orang, jangan buat orang dan macam-macam lagi nasihat yang perlu.
  • Oleh itu, biarlah anak bermain untuk mereka belajar , tapi pastikan mereka masih dalam kawalan ibu bapa.
Close Menu